Анотація власного досвіду

 

Скрипник Жанна Володиммирівна

Анотація  власного досвіду директора КЗПО "Олександрівського центру дитячої та юнацької творчості"
ПроблемаФ
Виховне середовище  закладу позашкільної освіти  як основний  чинник формування цінностей  у підростаючого покоління
Вступ
Позашкільні заклади є невід’ємним компонентом освітньої структури, який сприяє всебічному, гармонійному розвитку особистості учня, його соціальній адаптації та самореалізації в суспільстві. Саме вони доповнюють шкільну освіту та створюють позитивне виховне середовище для дитини, саме вони виступають гнучкими виховними структурами, спроможними здійснювати   навчально-виховний  процес в умовах,     коли головним є                                                                                                                                                                                                     добровільність участі дітей у позашкільній роботі; диференціація її за інтересами і спрямованістю на певний тип діяльності   за замовленням самих учнів або їх батьків.. Метою діяльності директора ПНЗ, власне мене, є  організація  та контроль навчально-виховного процесу, створення методичної бази форм і методів роботи керівників гуртків, які у свою чергу, розвивають творчі здібності дітей, розвивають їх інтелектуальні можливості.
Основна частина
   Сьогодні освітній процес в Олександрівському центрі дитячої та юнацької творчості передбачає охоплення таких галузей знань і практичної діяльності, які виходять за межі уроку, підручника, навчального плану школи. Тому педагогічним працівником повинна бути особа з такими якостями, яка має належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи, утримує біля себе сталий колектив дітей.
     Враховуючи той факт, що до позашкільних закладів, зазвичай, попадають випадкові люди, які в минулому зовсім не ставили собі за ціль реалізовувати свій творчий потенціонал саме на лоні позашкілля. Так, з 22 працівників Олександрівського ЦДЮТ, за результатами мого опитування, тільки хореограф ставила реальну ціль поповнити ряди педагогів-позашкільників. Але результат не менш вражаючий, на сьогодні – це потужний колектив з напрацьованою системою роботи та високими якісними показниками. У зв’язку із зазначе-ним, я, як  директор ЗПО,  спрямовую зусилля на систематичний спланований контроль всіх напрямків роботи закладу, запровадження нових форм і методів діяльності, підвищенню майстерності педагогічних працівників, створення сприятливих умов праці працівників ЦДЮТ та  та навчання вихованців, залучення найбільшої кількості дітей, різних соціальних категорій до  позашкільної освіти.   

      Саме тому в ЦДЮТ я широко пропагую  інноваційні форми роботи. . На основі досвіду авторів О.Пометун, Л.Пироженко, І.Підласного, Г. Альтшуллера я систематизувала і узагальнила (відповідно до специфіки закладу) матеріал про такий вид нетрадиційної форми навчання як інтерактивні методи. Вважаю, що інтерактивні методи навчання є ефективними у засвоєнні знань, умінь та навичок гуртківців. Як результат, керівники гуртків впроваджують в роботу  інноваційну діяльність. У своїй роботі я використовую різні форми і методи діяльності, серед яких: семінари, практичні заняття, дискусії, конференції, презентації. Зокрема це стає актуальним в період атестації педагогічних працівників.
     Плануючи свою роботу в рамках атестації з педагогічними працівниками я вивчаю і аналізую попит і потреби кожного педагога, оцінюю його педагогічні надбання. Контролюю  один із найбільших вагомих видів самоосвітньої діяльності керівника гуртка – роботу над методичною темою. У процесі роботи над нею педагогічні працівники набувають умінь та навичок аналізу власної педагогічної роботи, вчаться оволодівати прийомами науково-дослідницької роботи, а  налагоджене систематичне взаємовідвідування занять гуртків з наступними їх аналізом стимулює педпрацівників до самоосвітньої роботи.
           Впродовж 10 років  роботи я створила стійку систему роботи з управлінської діяльності.  
Олександрівського ЦДЮТ базується на інформаційному забезпеченні навчально-виховного процесу. Дирекцією закладу організовано облік, систематизацію, збереження законодавчих, нормативно - правових актів з трудового законодавства, розпоряджень органів управління освіти, органів місцевого самоврядування відповідно до вимог.  Діяльність директора та заступника здійснюється відповідно до циклограми  діяльності В  закладі наявні необхідні  нормативні документи. У наявності номенклатура справ. Статут закладу затверджений належним чином, працівники  ознайомлені з ним.
Питання добору та навантаження  педагогічних кадрів вирішуються відповідно до вимог законодавства України.
В закладі ведуться книги обліку особового складу педагогічних працівників за формами встановленого зразка. Книги прошиті, сторінки поаркушно пронумеровані та скріплені  печаткою,  заповнено всі графи.

Статистичн звіти (форми № 1 ПЗ ) ведуться відповідно до вимог та рекомендаций органов державної статистики, своечасно подаються у  органи і зберкаються в окремих папках.
Штатні розписи затверджуються  начальником відділу  освіти. Назви посад відповідають посадам, встановленим Класифікатором професій. Витримана квота працевлаштування інвалідів.
Тарифікація педагогічних працівників здійснюється  за погодженням із профспілковим комітетом до 15 вересня нового навчального року.
Організіція  роботи з кадрами. Особові справи педагогів ЦДЮТ оформлені на всіх працівників згідно нових вимог, наявні  книги обліку особових справ, де зазначені  номери особових справ усіх  працівників.
В Олександрівському ЦДЮТ розроблені посадові інструкції відповідно до  нових вимог та штатного розпису, затверджені в установленому порядку, працівники ознайомлені під підпис.
Графіки роботи педагогічних працівників  та техперсоналу  складені згідно вимог  та затверджені директором. Усі графіки роботи погоджено з ПК, відповідають Правилам внутрішнього трудового розпорядку, Колективного договору. Розклади занять погоджено з  головним санітарним лікарем райСЕС.
Ведуться книги обліку робочого часу працівників ЦДЮТ
Забезпечення дотримання положень нормативних документів із трудового законодавства. Кількість трудових книжок відповідає кількості основних працівників ЦДЮТ. Трудові книжки реєструються у Книгах обліку руху трудових книжок.
Накази з кадрових питань видаються директором. Накази видаються своєчасно. Книги реєстрацій наказів з кадрових питань прошито, пронумеровано, скроплено печаткою та завірено підписом керівника.
З 2012 року  книга наказів з основної діяльності  ведеться в електронному форматі.
Колективний договір між адміністрацією Олександрівського ЦДЮТ та профспілкою в 2013році  поновлено та  зареєстровано у відповідному порядку. Колективний договір прийнято на загальних зборах трудового  колективу. Усі працівники закладу ознайомлені з Правилами внутрішнього трудового розпорядку.
За період з 03.01.2017 року  по березень 2022 року в Олександрівському ЦДЮТ адміністрацією ЦДЮТ видано   392    наказів, в яких висвітлюються питання навчально-виховного процесу, організаціі роботи з охорони праці та пожежної безпеки.
Всі накази мають конкретні рішення, виконання яких накладається на конкретних осіб і перевіряється їх виконання.
З вересня 2012 року по березень 2022 року в Олександрівському ЦДЮТ проведено 27 засідань педагогічних рад, на яких робився аналіз роботи ЦДЮТ та ставилися завдання на новий навчальний рік.
Адміністрацією  відвідано       занять з метою контролю за навчально-виховним процесом. Результати такого контролю викладені у відповідних наказах , інформаціях, рекомендаціях.
 Адміністрація позашкільного закладу, вдосконалюючи  управлінську діяльність направляла  зусилля на:
  • контроль за здійсненням  рівня позашкільної освіти ;
  • контроль за станом функціонування гуртків;
  • контроль за станом виховної роботи в ЦДЮТ;
  • контроль за підвищенням науково-теоретичного та методичного рівня педагогів;
  • контроль за веденням  документації керівника гуртка;
  • контроль за виконанням програм та навчальних планів, рішень педагогічної ради та наказів по закладу;
  • контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних норм, техніки безпеки і охорони праці, за роботою щодо попередження травматизму.
В результаті відвіданих занять  збільшилась якість освітнього процесу, належне оформлення документації керівника гуртка, відвідування гуртківців.
При цьому увага зверталась на відвідування занять  з метою виявити проблемні ситуації та допомогти педагогові обрати вірні методи та прийоми. Саме  це завдання поставлене було методисту ЦДЮТ.
Одним  з основних напрямків контролю  дирекції ЦДЮТ є вивчення
стану функціонування гуртків ЦДЮТ.
За результатами контролю видаються відповідні  накази, методичні рекомендації, присвоюються розряди оплати праці  при атестації педпрацівника.
      Найвідповідальнішою ділянкою моєї діяльності  є робота з питання техніки безпеки. Відповідно, до цього я організовую навчання педагогів з питань техніки безпеки, тижні з охорони праці та безпеки життєдіяльності,тематичні виставки, виступи на педрадах, нарадах та ін.

Управлінський контроль адміністрації  за роботою з питань техніки безпеки та охорони праці  ведеться  у відповідності до Системи роботи з охорони праці та  Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного поцесу  в закладах освіти.
Уся робота в закладі з охорони праці та безпеки життєдіяльності планується та ведеться у відповідності до нормативних документів. Державної та галузевої чинності: Законів України «Про охорону праці», «Про пожежну безпеку», «Про цивільну оборону», Наказів МОН України № 563 та №616, Положення про розслідування побутового травматизму, Правил пожежної безпеки в закладах освіти , Державних санітарних правил і норм, Державних правил для кабінетів, Положення про навчання та перевірку знань з питань охорони праці, та інших нормативних актів. Щорічно , у відповідності до циклограми, видаються накази по закладу: « Про організацію роботи з охорони праці», «Про комплексні заходи щодо поліпшення безпеки життєдіяльності дітей у навчально-виховному процесі та запобігання дитячого травматизму ,« Про попередження дитячого травматизму», « Про організацію роботи в закладі з питань пожежної безпеки»,) « Про попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків» «Про проведення Тижнів безпеки дитини та Тижнів охорони праці». У закладі здійснюється контроль за виконанням наказів, видаються підсумкові накази та приймаються відповідні рішення. Складено і затверджено план роботи закладу у відповідності до рекомендацій. У плані роботи ЦДЮТ  є розділ « Охорона праці. Збереження життя і здоров’я дітей», у якому чітко зазначені заходи щодо організації роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності, а також перспективний план щодо здійснення внутрішкільного контролю за виконанням даних заходів. Здійснюється аналіз проведеної роботи з питань охорони праці та попередження випадків дитячого травматизму за минулий навчальний рік. Щороку розробляється план роботи закладу по забезпеченню безпечних та нешкідливих умов праці та навчання. Розроблені та затверджені заходи :
• Комплексні заходи щодо попередження випадків ушкодження дітей під час навчально- виховного процесу , в побуті та під час літнього оздоровлення;
• по забезпеченню безпечних та нешкідливих умов праці та навчання;
• по підготовці закладу до роботи у новому навчальному році;
• щодо роботи закладу з питань пожежної безпеки.
Усі заходи затверджуються наказом по закладу. Заведено журнал обліку та видачі інструкцій, які прошиті, пронумеровані, завірені печаткою. Запобігання виробничому травматизму:
1. В закладі розроблений та погоджений перелік інструкцій, що діють у позашкільному закладі.
2. В закладі розроблені, затверджені та введені в дію інструкції для всіх працівників закладу.
3. Затверджені, пронумеровані та введені в дію інструкції з охорони праці для всіх працівників закладу щодо проведення первинних , повторних та цільових інструктажів.
4. Проводяться інструктажі з працівниками з питань ОП та ведуться журнали цільових інструктажів.
5. Ведеться у відповідності до рекомендацій журнал реєстрації інструкцій.
Згідно наказів « Про організацію роботи з охорони праці » в закладі призначені відповідальні особи за стан охорони праці в навчальних кабінетах. Один раз на 5 років переглядаються інструкції з охорони праці для працівників. Інструктажі проводяться своєчасно та фіксуються в журналах встановленого зразка. Педагогічні працівники та інші посадові особи проходять навчання в закладах згідно розробленого плану. З працівниками, які приймаються на роботу, проводиться вступний інструктаж з фіксацією у журналі встановленого зразка. У закладі щорічно проводяться Тижні охорони праці , які мають на меті постійний контроль за станом охорони праці в структурних підрозділах. Проводиться «Тиждень охорони праці» на основі наказу по ЦДЮТ, в якому чітко встановлено терміни проведення. Наказом створюється комісія, що проводить перевірку стану охорони праці у встановлений термін. Після проведення Тижня проводиться аналіз загального стану охорони праці, складаються заходи щодо їх усунення. Заслуховуються питання по проведенню Тижня на нарадах. Систематично видаються підсумкові накази з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності .
Профілактична робота щодо попередження випадків дитячого травматизму
1. Розроблені та введені в дію інструкції з попередження травматизму в навчально- виховному процесі.
2. Розроблені та введені в дію інструкції для проведення цільових інструктажів під час навчально-виховного процессу.
3. Ведуться журнали реєстрації інструктажів з учнями під час навчального процесу в кабінетах підвищеної небезпеки.
4. Розроблені бесіди з попередження дитячого травматизму
5. З метою попередження випадків дитячого дорожно-транспортного травматизму в закладі щороку проводиться Місячник « Увага! Діти на дорозі», в рамках якого проводиться Тиждень знань правил дорожнього руху. В ході місячника проходить ряд заходів , спрямованих на попередження випадків дитячого дорожньо - транспортного травматизму
6. У закладі  є Куточок безпеки, де кожен вихованець має змогу ознайомитися з пам’ятками та правилами безпечної поведінки на тему пожежної безпеки, попередження дорожньо - транспортного травматизму, дій на випадок надзвичайних ситуацій та ін.. Щороку (4рази) проводяться Тижні безпеки дитини за тематикою : «тиждень знань правил дорожнього руху», «Тиждень знань безпеки життєдіяльності», «Тиждень сприяння здорового способу життя», «Тиждень пожежної безпеки», про що свідчать накази про проведення Тижнів, підсумкові накази і також матеріали, які систематизовані в окремих Теках.
Розроблені бесіди, сценарії конкурсів, вікторини та виступи агітбригад, дитячі малюнки, буклети та фотоматеріали, презентації.
Впродовж навчального року питання збереження життя і здоров’я учнів та запобігання всім випадкам дитячого травматизму розглядалося на засіданнях педагогічної ради, інструктивно-методичних нарадах при директорові, засіданнях методичного об’єднання керівників гуртків, батьківських зборах . В усіх гурткових кімнатах обладнано куточки з техніки безпеки.
Заходи з питань запобігання різних видів дитячого травматизму проводяться  згідно з річним планом роботи ЦДЮТ, планами виховної роботи.
          Велику увага приділяю зв’язкам з громадськістю. Діти вміють переконливо виступити перед людьми, коректно включитися в обговорення проблеми,  проводити самостійно тренінги, що мають місце в програмах районних сесій парламенту дітей, які проводяться  чотири рази на рік. .
Плануючи роботу передбачаю участь в суспільних процесах малої Батьківщини, реальні внески у становленні власної держави, формування свідомої особистості молодого покоління, використовую активну форму залучення гуртківців до реального суспільного життя:  проведення сесій ПД, підписання угод, лобіювання проблем місцевої громади.

Є певні напрацювання в роботі з підприємцями , спонсорами. Підписані з цього приводу  угоди, написані листи-звернення з певних питань.

Виступ на педагогічній конференції

 Сьогодні напрям роботи національно-патріотичного виховання безумовно залишається  провідним, бо скільки б концепцій та програм ми не намагалися б втілити в життя, події та факти мають більший вплив на нашу свідомість та світогляд.

       Слід  зазначити, що збільшилась  і кількість заходів та акцій, ініційованих державними установами, громадськими  та волонтерськими організаціями. Робота спланована згідно  Концепції національно-патріотичного виховання.  Одним з  нововведень  даної  концепції стало створення нині координаційних центрів національно-патріотичного виховання.
    Тож, згідно Розпорядження голови  Олександрівської  районної державної адміністрації  створено районний  координаційний  центр національно-патріотичного виховання, на базі РЦДЮТ.  На сьогоднішній день інформацію про створений центр донесено до директорів шкіл  інших посадових осіб, висвітлено на офіційних сайтах.  Окреслені завдання,  створений один загальний план заходів національно-патріотичного виховання  в Олександрівському районі.  До нього подали за пропозиції  відділи освіти, молоді  та спорту, культури, бібліотеки  та краєзнавчий музей, громадські та волонтерські організації.  Цей план успішно виконується.
      Національно-патріотичного виховання  з дітьми та молоддю в нашому районі не новий  напрям роботи, тож є результати, які вже заслуговують на увагу.
А саме: районні заходи з виховної роботи, які увійшли до планів навчальних закладів, які стали в нас вже традиційними - це
  • День Козацької слави в с. Бірках;
  • Традиційні щедрівки та колядки для жителів Олександрівщини;
  • Сесії лідерів самоврядування;
  • Участь у Всеукраїнських конкурсах та змаганнях.
  • Військово-патріотична гра  «Джура»,  в цьому році готується до обласних  змагань, які відбудуться вже в  червні  команда  Олександрівської  ЗШ №1.
        Є певні напрацювання у взаємодії з центральними органами виконавчої влади, установ, організацій:
- круглі столи;
  • Конференції;
  • Семінари присвячені особам , фактам, подіям;
  • Робота Парламенту дітей.
Позашкільна освіта та виховна робота в школах має вже напрацьовані не один рік змістовні форми національно-патріотичного виховання.
   -   Виготовлення робіт декоративно-ужиткового мистецтва на заняттях гуртків та уроках праці з відповідною українською  та національною  тематикою  та їх тематичні виставки;
  • Проекти за участю батьків в тематиці національних сімейних традицій,
  • Дні, вечори, конкурси захисників вітчизни.
    Впродовж навчального року практикувалось проведення зустрічей з  волонтерами, учасниками АТО, більше-того діти самі збирали кошти , продукти, речі, плели маскувальні сітки, готували сувеніри для бійців Української Армії, відкрита меморіальна дошка пам'яті Олександра Куценова в Олександрівському НВК №3, кошти на виготовлення якої, зібрали учні школи під час ярмарки.
    Зображувальна творчість Олександрівського РЦДЮТ, репертуар вокальних колективів, звітний  концерт – все  пронизане патріотичним стержнем та національним колоритом.

Позитивним є напрацювання наукового товариства учнів «Інтелектуал» МАН              Діти обрали такі теми для наукових робіт, які дають змогу вивчити, зрозуміти, дослідити історію, національні звичаї, познайомитися з видатними постаттями Олександрівщини та України.

             Вже з цього  навчального року діти мали змогу об’єднуватися за інтересами в створених гуртках  РЦДЮТ «Хортінг»(кер. Руденко В.М,)  «Патріот» (Івангородська ЗШ, кер. Маранда М.С.), спробувати свої здібності у створеному ансамблі народних інструментів,  ансамблі барабанщиць, керівники  Супрун В.І., Соколовська С.М.

    Напрацьовані традиційні екскурсії та поїздки до визначних історичних місць для ознайомлення з історією та культурою.
 Впродовж року заслуговують на увагу партнерські зв'язки між закладами освіти різних рівнів, дошкільної, загальноосвітньої, позашкільної. Це спільні святкові заходи, ігрові програми, тематичні уроки. Налагоджена взаємодія між навчальними  закладами та відділами  культури, молоді та спорту,радою солдатських матерів, краєзнавчим музеєм, військовими частинами, зокрема  в частині  А0981, неодноразово були  проведені виїзні  концерти. Є співпраця і з Товариством сприяння обороні Україні , реконструкція за участі учнів шкіл 9 травня є цьому підтвердження.
     Патріотичне спрямування мають не тільки  творчі колективи позашкілля , а й спортивні змагання стали з новим патріотичним  змістом. Так,   районна дитячо-юнацька спортивна школа в травні цього  року вже  реалізувала районний фестиваль «Нащадки козацької слави», а делегована на обласні змагання команда здобула першість. Є плани і на майбутнє- 14 вересня відбудеться пробіг  в підтримку воїнів АТО.

   Педагоги Олександрівського району прикладають зусилля щодо національно-патріотичного виховання дітей, а   результат цього  розвинуте почуття вірності, любові до Батьківщини у молодого покоління.

Характеристика досвіду

 

Характеристика досвіду за інноваційним потенціалом
керівника гуртка «Лідер» Скрипник Жанни Володимирівни

Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору та використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі, методів навчання, а також активізації всього навчального процесу.
Вибір методів навчання зумовлений цілями навчання, змістом навчального матеріалу та специфікою предмета, стилем навчання та рівнем педагогічної майстерності.
Застосування інновації проводжу з врахуванням особливостей аудиторії та залежно від інноваційного потенціалу.
Так,  нововведення  практикуються на самому початку планування роботи педагогів. Це відбувається, коли керівники  гуртків удосконалюють програми гуртків, впроваджують  в практику  вже відомі методики.  Таким чином, давно  відомі форми роботи набувають нового звучання, якщо вони поєднані з інноваційною модифікацією. Тож в своїй роботі практикую проведення педрад не за традиційним порядком денним, а із застосуванням інтерактивних методик. Одним з вдалих поєднань нового та відомого є проведеняв мною   «круглих столів».  Застосування такої форми роботи   набуває нового змісту, коли за круглим столом збираються учасники-представники різних професій, різних поколінь, різних переконань. Під час роботи  таких круглих  столів не просто розглядаються питання, а учасники потрапляють в критичні ситуації, що спонукають до генерування нових ідей, використовуються новітні  інформаційні технології, інтерактивні методи роботи.Інноваційними вважаю проведені мною круглі столи на тему:
Прикладами комбінаторного нововведення в своїй роботі вбачаю  конструктивне поєднання  раніше відомих КТС з інтерактивними  елементами. Так, при випуску  дитячої газети застосована така форма колективно-творчої діяльності, як «Журналістський прес-бій», під час якого збереглася традиційна форма КТС, але набула нового інноваційного змісту. А саме :  дітям  було запропоновано самим  створити три редакції, виявити  лідерів та відправитися по вул. Ленініна  смт. Олександрівки  в журналістську експедицію за  інтерактивним збором інформації. До такого ж нового  конструктивного поєднання елементів раніше відомих методик   можна віднести   КТС    « Добром єднаються серця»,  « Молодь обирає здоров’я».

        Радикальними нововведенями у своїй роботі є   застосування методу проектів.  Це дає можливість залучити дітей до виконання соціально значущих завдань, отримуючи при цьому досвід і знання. Важливо те, що діти працюють як дослідники. Вони не просто виконавці, а самі ставлять мету, обирають засоби її досягнення, виконують необхідну роботу і аналізують отриманий результат. Під час такої роботи розвивається вміння аналізувати свої досягнення, бачити можливості самовдосконалення та обирати приклади для наслідування. Такий вид діяльності є необхідною умовою для особистісного зростання гуртківців.


Широко застосовуються інтерактивні методи навчання, на заняттях танцювального колективу «Калинонька», діє принцип структурної єдності, який забезпечує логічну єдність змісту знань на всіх етапах і рівнях навчання. Використовуються ігрові методи, засоби, прийоми, зокрема, інтегрованого типу: ігри-вправи, ігри-імпровізації, мистецькі вікторини. На заняттях АХБ використовуються словесний метод, метод емоційного дійства, моделювання, життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення та обговорення проблемних питань на основі аналізу та узагальнення.
На заняттях фольклорного колективу «Джерельце» значна роль приділяється самостійності гуртківців, спонукає до творчої праці. Впроваджується метод «евритмії», головним завданням якого є розвиток таких якостей особистості вихованця та майбутнього артиста: емоційно-психологічна рівновага та виразність голосу, рухів, жестів, концентрація уваги та розвиток уяви, пластична та мімічна розкутість.
Ефективність занять мистецтвом залежить від зацікавлення художньою працею, від отриманого дітьми в процесі занять емоційного задоволення, радості. Саме тому на заняттях декоративно-прикладного відділу застосовуються сугестопедія - що означає навіювання, нашіптування. Основа цього методу – авторитет, двоплановість, інтонація, ритм, спрямовані на розкриття резервних можливостей особистості.
При цьому творчість дітей не імітується, а виявляється фактично, активізується діяльність підсвідомих процесів.

Застосування такого методу формує високі почуття, емоційне напруження, допомагає створити творчу атмосферу під час занять. Використання таких технологій керівниками гуртків сприяє розвитку таких особистісних якостей як комунікабельність, співробітництво, уміння відстоювати свою точку зору, себе в соціумі.

Анотація власного досвіду

  Скрипник Жанна Володиммирівна Анотація  власного досвіду директора КЗПО "Олександрівського центру дитячої та юнацької творчості&q...